Aquí podeu veure un breu resum del Pla
lector de Primer per a que pugueu conèixer una mica de que tracta. De dilluns a divendres li dediquem
30 minuts, el fem tant de català com de castellà i estem a la biblioteca
d’aula.
L’estona diària dedicada a la lectura permet, entre altres:
- Fer
néixer o incrementar l’hàbit de la lectura.
- Crear
actituds positives envers la lectura i els llibres.
- Crear
vincles afectius i connexions amb les històries que es llegeixen o escolten.
- Anar
configurant les seves preferències lectores, ajudant-se de les recomanacions que li fan els companys.
- Gaudir
de l’estona que es comparteix al voltant de la lectura.
- Participar
en les converses que es generen a partir de les lectures.
La distribució dels 30 minuts es la següent:
En la lectura de la mestra els alumnes adopten una escolta activa. Abans de començar la lectura es fan
hipòtesis i anticipacions a partir del títol o les imatges. Un cop acabada la
lectura es realitzen una sèrie de preguntes encaminades a reconstruir el conte
o la història a partir de les seves respostes i comprovar la comprensió de la
mateixa. El mestre és un model de lectura per excel·lència, pel
que fa tant a la prosòdia com a la importància que té que els alumnes vegin
llegir a un adult.
- Els dilluns, dimarts i dimecres escolten contes populars o històries
curtes:
Els
contes populars permeten fer la lectura de tot el conte en una mateixa sessió
i, com que els infants els coneixen, els ajuden a fer connexions i els motiven.
Tant
els contes com les històries curtes contribueix de manera positiva a
l’adquisició de vocabulari.
- Els dijous escolten un llibre per fragments:
Els
llibres llegits per fragments permeten als alumnes accedir a títols que per si
sols potser serien massa difícils de llegir, a banda que generen expectatives i
ganes de continuar amb la història.
En resum, entre altres, la lectura de la mestra:
-
Ensenya als alumnes que aprendre a llegir
té sentit (per accedir als textos).
- Fa possible que els nens i nenes gaudeixin
de textos que estan fora de l’abast de les seves possibilitats lectores.
- Posa a la seva disposició un llenguatge ric
(llenguatge literari) i permet arribar a estructures lingüístiques diferents de
les que fan servir normalment en el seu llenguatge.
En la següent entrada
parlarem de la lectura autònoma, les recomanacions i la conversa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada